Město chce chodcům zajistit, aby síť pěších tras byla:
Pozornost město věnuje rekonstrukci chodníků, kdy prioritou jsou chodníky s nejvyšší intenzitou pohybu chodců. Rekonstrukce probíhají zejména v rámci rekonstrukcí ulic v MPZ a při regeneracích sídlištních celků.
V případě, že ulicí je již vedena smíšená komunikace pro cyklisty a pěší, je snahou chodník na protější straně rekonstruovat jako bezbariérový v šířce 1,8 - 2,0m. Tyto chodníky preferují chodci, kteří se bojí střetu s cyklisty. V roce 2018 byla provedena rekonstrukce cca 2,8 km chodníků nákladem 35,7 mil.Kč.
Podnět k hledání společného soužití chodců a cyklistů přišel v roce 2010.
MC Ježeček uspořádalo v rámci kampaně Sítě MC ''Město pro děti'' v úterý 26. října 2010 Kočárkový pochod aneb ''Cyklostezky nejen pro cyklisty''. Pochodu se zúčastnilo 6 maminek a 7 dětí. Během pochodu po uničovských smíšených stezkách jsme rozdávaly letáčky s informacemi o našem MC a také informační letáčky Jak správně používat chodníky a cyklostezky (tyto letáčky nám poskytl pan Luža z MěÚ Uničov, odboru dopravy).
Prošly jsme těmito ulicemi: od ZŠ Haškova na Příční, dále na Gymnazijní, Nemocniční, dále Litovelská, Pionýrů na Moravské náměstí, Dukelskou na Staškovu a zpět k ZŠ Haškova. Potkaly jsme několik maminek s dětmi v kočárku, skupinku důchodkyň a také samozřejmě cyklisty. Nechceme, aby si někdo myslel, že považujeme cyklostezky za špatné, nebezpečné nebo nevyhovující, ale určité připomínky k nim máme. Co se týká pohybu na cyklostezkách, lze rozdělit účastníku provozu na několik skupin:
Chodci
Cyklisté
Maminky s kočárky
Bruslaři (chodci na kolečkových bruslích)
Moje zjištění nedostatku smíšených cyklostezek v Uničově je nedostatečné osvětlení cyklostezek, ale i chodníků. Zejména v zimním období je pro mě a mé dítě, jdoucí se mnou za ruku nebo na kočárku, nebezpečný neosvětlený cyklista jedoucí z protisměru na temné cyklostezce (ne-li chodníku).
Možná řešení zjištěných nedostatků:
Dopravní výchova je jako součást výuky zanedbaná (není povinná). Bylo by dobré, kdyby byla brána jako povinná, a to již od nejmladších dětí, od věku, kdy se stávají účastníky silničního provozu.
Jako součást dopravní výchovy také děti informovat o správném, bezpečném provozu na cyklostezkách.
Sepsáno dne 20. 11. 2010.
P.S. Důležité je, že se s těmito závěry se dále pracovalo.